تبسم جانتبسم جان، تا این لحظه: 10 سال و 5 ماه و 5 روز سن داره

تبســـــــــم زندگی

عقیقه تبسم جان

1393/5/20 8:36
442 بازدید
اشتراک گذاری

سلام . ینج شنبه این هفته می خواهیم واسه تبسم جان عقیقه بدیم . می پرسید عقیقه چیه؟؟؟؟؟؟//؟؟/////

حتما عکسهای عقیقه رو نشونتون میدم. فعلا در تدارکات هستم...............

 

پرسش: فلسفه عقیقه چیست؟

 

پاسخ: یكی از آداب و سنن تأكید شده در اسلام عقیقه كردن برای تولد فرزند است. عقیقه كه به معنی قربانی كرن با آداب خاصی می‌باشد، مستحب است كه در روز هفتم پس از تولد فرزند، بر كسی كه قدرت مالی بر آن داشته باشد، انجام گیرد. اگر به هر دلیلی در روز هفتم عقیقه انجام نگرفت تا هنگام بلوغ فرزند بر پدر مستحب است كه عقیقه نماید و اگر انجام نداد بعد از بالغ شدن فرزند، بر خودش مستحب می‌باشد. عقیقه در حقیقت هم شكر است و هم بیمه كردن فرزند از بلاها، همانطوری كه در روایت هست هر فرزندی در گرو عقیقه است. اگر حیوانی برای عقیقه یافت نشد، مستحب است صبر كنند تا بدست آمده و سپس عقیقه كنند.(البته  ما عقیقه تبسم جان را در 9 ماهگی انجام دادیم)

 

 

مشهور میان علما این است كه عقیقه گوسفند، شتر یا بز باشد. كه اگر شتر بود، پنج سال داشته باشد و اگر بز بود 1 سال و بیشتر و اگر گوسفند باشد، حداقل شش ماهه باشد. بهتر این است كه عقیقه كور، لاغر، لنگ و گوش بریده نباشد و همچنین مغز شاخش شكسته نباشد. دیگر این كه مكروه است كه استخوانها شكسته شود.

 

از جمله سنتهایی كه در عقیقه رعایت می‌شود این است كه از گوشت آن پدر و مادر فرزند نخورند و كراهت داشتن خوردن مادر بیشتر است و اینكه عقیقه را بپزند و به فقرا بدهند و به صورت خام تقسیم ننمایند. در وقت ذبح گوسفند این دعا خوانده شود: بسم‌الله و بالله، اللهم عقیقة عن فلان(به جای فلان اسم نوزاد گفته شود) لحمها بلحمه و دمها بدمه و عظمها بعظمه. اللهم اجعلها و قاء لآل محمد علیه و آله السلام.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

دختر آسموني
2 شهریور 93 8:16
مرسي مهديه جان مطلب جامع و مفيدي بود.